De kameleon

Natuurlijk hebben we als docent in het voortgezet onderwijs een ruime hoeveelheid vakantie dagen. Als deze voorbij zijn moet je echter ook weer van 0 naar 100 km/h in 10 seconden versnellen, best een tikkie heftig. In zo’n eerste week gebeurt er altijd van alles, nog afgezien van de schoolexamens waar ik vorige week al over schreef.

Op maandag had ik een afspraak met een hoogleraar betadidactiek van de Universiteit van Leiden. Gezamenlijk bespraken wij de mogelijkheden om verder onderzoek te gaan opzetten om de meetbaarheid van skills inzichtelijker te maken. Heerlijk altijd om naast mijn vele praktische werk ook op een ander theoretisch niveau met deze materie om te gaan. De verkennende fase van gesprekken is afgerond en we gaan nu materiaal verzamelen om een eerste aanzet tot meten te kunnen gaan maken.

Op dinsdag bezocht ik na de lessen met leerlingen uit 6VWO het anatomisch museum in Leiden. Dit maakt onderdeel uit van het LUMC en we kregen van twee derdejaars geneeskunde studenten een ontzettend leuke rondleiding die de leerlingen erg aansprak. Het is mooi om te zien hoe de 6VWO leerlingen langzaam met één been een nieuwe wereld in willen gaan stappen van na de middelbare schooltijd. Ook mooi om dat proces mede te mogen begeleiden.

Op donderdag gaf ik tussen mijn lessen door een gastles Science talentstroom aan leerlingen van groep 8. Bijzonder weer om deze kleine mensjes in zo’n grote school wegwijs te maken en een indruk te geven van wat hen te wachten staat als zij volgend schooljaar de stap naar de “middelbare”  maken. Ook besprak ik in het overleg uur Biologie met mijn biologie collega’s over de  open dag die over enkele weken op onze school plaatsvindt. In mijn voortgangsgesprek dat ik later die middag met mijn leidinggevende had, heb ik aangegeven mij te verheugen op de komende tijd op school. Daar waar ik meer ruimte krijg om – naast mijn biologie lessen – mij bezig te gaan houden met onderwijsontwikkeling en curriculum vernieuwing.

De laatste dag van de week, die verder bijna in het geheel in het teken stond van toetsen nakijken en bespreken, gaf ik na mijn lessen een interview aan de volkskrant. In het zaterdag magazine komt binnenkort een artikel over het lesgeven in vaardigheden en de digitale vaardigheden in het bijzonder. Ook was gevraagd enkele leerlingen in het interview te betrekken. Geweldig wat deze dames terug geven over de Science lessen; uitdagend onderwijs waarin jezelf beslissingen mag nemen. De autonomie die de leerlingen krijgen wordt echt heel erg gewaardeerd. Bijzonder was dat een docent Frans deze week naar mij toe kwam en graag wilde overleggen hoe we met de talentstroom Science de sectie Frans konden ondersteunen met het verder vormgeven en aankleden van het taaldorp Frans over enige tijd. Mooi om te zien hoe steeds meer secties binnen de school gaan participeren in het vaardigheden onderwijs. Ik eindigde mijn week met een werkoverleg met mijn aardrijkskunde en wiskunde collega’s van Science waarin wij de lessen voor volgende week voorbespraken.

Deze activiteiten naast talloze gesprekjes met leerlingen en collega’s maken dat ik met recht kan zeggen: Het onderwijs elke dag/uur/minuut anders,heerlijk !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *