Team teaching ofwel gezamenlijke broedzorg

karakiet voert jonge koekoekSamen met een collega geef ik dit jaar biologieles aan een 6 vwo-klas van 38 leerlingen. Een prognose die niet helemaal klopte, een klas die op het allerlaatst eigenlijk nog gesplitst moest worden, extra uren, extra docenten, een hoop stress op de drempel van de zomervakantie leverde dat op.

Wij hebben dat dit schooljaar opgelost door niet de klas te splitsen maar door één klas door twee docenten te laten begeleiden; team-teaching of co-teaching wordt dat in het vakjargon genoemd. Mijn collega en ik voelen ons een karekiet paartje dat in gezamenlijk co-ouderschap de eieren van de koekoek grootbrengt en ervaren dat als louter positief.

Wat brengt het de leerlingen?

koekoeksei in nest kleine karekietDe lessen zijn afwisselender omdat wij twee totaal verschillende persoonlijkheden zijn en ook totaal andere stokpaardjes binnen het brede spectrum van de biologie hebben; wij zijn experts op verschillende gebieden.
Hoewel wij steeds de les starten met een hoorcollege aan de gehele groep verschilt onze didactiek zodanig dat ook daar veel variatie in zit waardoor de leerlingen makkelijker geboeid blijven.
De les valt nooit uit, indien één van ons afwezig is draait de ander de les zelfstandig met een aangepaste didactiek.
Als pedagoog is ons contact met de leerlingen anders, de ene leerling heeft meer een klik met mijn collega, de andere leerling meer met mij.
Het samen, naast elkaar, nakijken van schoolexamens is zoveel minder erg dan alleen. Niet alleen de voelbare mentale en morele support bij de klus maar ook het kunnen sparren met een collega over een twijfelachtig gegeven antwoord is erg prettig.
En dan natuurlijk – last but not least – de mogelijkheden om te differentiëren zijn twee keer zo groot. Na onze – relatief korte – gezamenlijke introductie bij een les werken de leerlingen in groepjes op hun eigen niveau, op hun eigen manier en in hun eigen tempo verder met het verwerken van de stof waarbij mijn collega en ik hen beide kunnen begeleiden.

Wat brengt het de docenten?

Mijn collega en ik kunnen beide putten uit een jarenlange ervaring in het onderwijs en beschikken daarmee over een uitgebreid handelingsrepertoire. En toch ervaren wij het beide weer als uitdagend en vernieuwend om samen voor de klas te staan. Er is sprake van voortdurende intervisie “waarom besprak je de gaswisseling vanuit cellulair perspectief?” of “hoe zullen we volgende week de eiwitsynthese bespreken?” In onze traditionele school spelen vrijwel alle lessen zich af achter gesloten deuren waarbij in lokalen één docent aanwezig is met 20-30 leerlingen. Lesbezoek of feedback krijgt een docent doorgaans alleen als er een ‘beoordeling’ moet komen of als er ‘zorg’ is. Zelden is er een lesbezoek ‘zomaar omdat het leuk en verrijkend is’ of om te horen wat een collega opvalt in je lessen. We missen daarmee een prachtig instrument voor (verdere) persoonlijke ontwikkeling, groei en support. Wat uit nood geboren werd, is een groot succes, 1+1 is – in alle opzichten – veel meer dan 2!!

Hoe dan in de toekomst?

Naast biologie geef ik lessen Science. Aan leerlingen in de onderbouw worden in vakoverstijgende thema’s 21e-eeuwse vaardigheden aangeleerd. Docenten die hieraan bijdragen zijn bevoegd in Wiskunde, Natuurkunde, Aardrijkskunde en Biologie maar – feitelijk – is niemand bevoegd voor Science. Ik sprak hierover met beleidsmedewerkers op de praktijkspiegel in December 2017 op het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen. (http://www.teacherstories.nl/praktijkspiegels-2017/ ). Het ontwerpen en geven van vakoverstijgende lessen ervaren wij allen als zeer waardevolle toevoeging aan onze eigen onderwijspraktijk. Wij delen deze ervaringen op www.lesseninvaardigheden.nl.

koekoek in rietzangersnestRecent las ik over de bèta brede bevoegdheid Science & Technology die via de lerarenopleiding Fontys is geïntroduceerd en komend studiejaar verder wordt uitgebreid. Bij deze opleiding wordt goed aangesloten bij de ontwikkelingen in het voortgezet onderwijs waar vakken in toenemende mate geïntegreerd zullen worden aangeboden. Zie hier voor meer informatie over deze opleiding https://fontys.nl/Professionals-en-werkgevers/Opleidingen-en-cursussen/Leraar-Science-and-Technology-deeltijd.htm . Natuurlijk blijft het ook in de toekomst belangrijk om docenten die expert zijn in hun vak op school te hebben maar daarnaast is het belangrijk betekenisvol onderwijs te verzorgen in een rijke realistische context waarbij de leerling de cohesie (bijvoorbeeld tussen alle Bètawetenschappen) leert begrijpen.

Een mooie ontwikkeling die gezamenlijke broedzorg van docenten voor al onze leerlingen in de breedste zin van het woord!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *