Praktijkspiegels -2017

Meepraten over onderwijsbeleid op “de praktijkspiegel”

In 2017 bezocht ik driemaal de praktijkspiegel bij het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen. Op deze bijeenkomsten wisselen beleidsmedewerkers, waaronder meerdere hybride ambtenaren, van gedachten met docenten uit het Primair- en Voortgezet onderwijs over een breed scala aan onderwerpen.

In juni sprak ik,Schermafbeelding 2018-01-03 om 16.26.59 met onder andere staatssecretaris Sander Dekker, over de werkdruk in het onderwijs. Blij en trots kon ik vertellen dat ik door de toekenning van mijn subsidie van het leraar-ontwikkel fonds (LOF) van de onderwijs coöperatie mijn eigen werkdruk fors heb kunnen verlagen. Door deze subsidie heb ik de mogelijkheid om het onderwijs in 21e– eeuwse vaardigheden wat ik samen met meerdere collega’s inmiddels al 5 jaar op onze school vorm geef naar een veel hoger plan te trekken. Meer over de inhoud van mijn LOF-traject is te vinden op https://lerarenontwikkelfonds.onderwijscooperatie.nl/leren-lesgeven-in-21-ste-eeuwse-vaardigheden-van-merkbaar-naar-meetbaar/.

foto praktijkspiegelToen ik in Oktober voor de tweede maal de praktijkspiegel bezocht sprak ik met collega’s en beleids-medewerkers over de rol die formatief toetsen op dit moment in het onderwijs heeft. Hoewel een goede uitvoering wel wat denkwerk en training vraagt ervaar ik zelf veel voordelen in het formatief evalueren met de leerlingen; het geeft meer betekenis aan het leren en het verdiept de relatie tussen leerling en docent. Op de website van leraar.nl schreef ik een blog over het formatief evalueren in mijn eigen onderwijspraktijk. https://www.leraar.nl/blog/view/55280772/formatief-evalueren-maakt-beter-maatwerk-mogelijk.
Bijzonder was dat aan het einde van deze bijeenkomst demissionair Minister Bussemaker kwam mee luisteren naar de samenvatting van de opbrengst van deze middag zoals de beleidsmedewerkers die steeds plegen te geven.

IMG_5892Een dag na de landelijke stakingsdag in December van het PO was de laatste praktijkspiegel van 2017. Eerst sprak ik over de bevoegdheden; we constateerden dat bevoegd niet altijd bekwaam betekent en dat er – aan de andere kant – ook heel bekwame docenten zijn die (nog) niet bevoegd zijn. Een lastig dilemma. Zeker ook wanneer er (straks in de toekomst wellicht steeds meer) sprake is van vakoverstijgende lessen. Ook sprak ik met medewerkers van de NRO en de rol die onderzoek in onderwijs kan hebben. Met name ook de bekendheid en de toegang tot verschillende onderzoeksresultaten en de mogelijkheden en wensen ter verbetering zijn aan de orde geweest. Veel informatie over onderzoek dat is uitgevoerd kan worden gevonden op https://www.nro.nl/wegwijzer/. Ook is het mogelijk om vragen te stellen op https://www.nro.nl/kennisrotonde/stel-je-vraag/. Bijzonder was dat halverwege de middag de nieuwe minister van Onderwijs Arie Slob kwam om mee te praten aan de tafel over werkdruk; een onderwerp dat op (bijna) elke praktijkspiegel aan de orde komt.

Driemaal een bezoek aan de praktijkspiegel dit jaar geeft mij een warm en positief gevoel. Collega’s uit PO en VO die ik daar ontmoet komen – soms van heinde en verre – naar Den Haag om met elkaar en beleidsmedewerkers van gedachten te wisselen over actuele thema’s die ons allen bezighouden. Weg met de klaagcultuur en in plaats daarvan met elkaar op een constructieve wijze praten over mogelijke alternatieven en oplossingsrichtingen voor de uitdagingen waar we voor staan.

Praktijkspiegels in 2018 zal ik zeker blijven bezoeken; een mooi initiatief van OCW!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *